Nytt og trendy klesmerke i Norge – laget av fiskegarn og gammel kaffegrut

Nytt og trendy klesmerke i Norge – laget av fiskegarn og gammel kaffegrut

I august ble det spanske klesmerket Ecoalf lansert i Norge. Dette merket er som mange andre, både trendy og innovativt, men det som gjør det unikt er at alt er laget av gammelt søppel.

Tekst og foto: Linn D. Doherty

I 2009 etablerte Javier Goyeneche merket Ecoalf etter at han reagerte på verdens overforbruk og dårlig utnyttelse av ressursene vi har.

“Ecoalf oppsto i 2009 ut av min frustrasjon over overdreven bruk av verdens naturressurser og mengden avfall produsert av industrialiserte land. Ecoalf symboliserer hva jeg mener stoffene og produktene til de nye generasjonene skal være, et mote / livsstilsmerke som integrerer gjennombruddsteknologi for å skape klær og tilbehør laget av resirkulerte materialer med samme kvalitet, design og tekniske egenskaper som de beste ikke-resirkulerte produkter. På den måten viser vi at det ikke er behov for å bruke verdens naturressurser på en uforsiktig måte.”

_____________________________________________________

-Tom Aalvik (t.h.) har lang erfaring fra klesbransjen i Norge og følte at det var på tide å gjøre det han kunne for å bidra. Den andre av kreftene bak dette merket i Norge, er Henrik Alfheim (t.v). Han kommer opprinnelig fra reklamebransjen, men ble så fasinert over å møte en business med en dypere mening.

-Dette handler om så mye mer enn å være ”flashy”, det handler om å ta et standpunkt og å være med å ta ansvar. Vi er vokst opp med at ting som er miljøvennlig går på bekostning av look og fit, men det er nå passè. Det er ikke lenger noen grunn til ikke å ta vare på det rundt oss.

Hvordan jobber Ecoalf
Gjennom sitt arbeid har Ecoalf gjort avtaler med fiskere i Thailand for å få tak i gamle fiskegarn og med Starbucks for å fremskaffe gammel kaffegrut. For fiskerne er dette en viktig inntektskilde og de gamle garnene vil med dette hindre videre marin forsøpling. De har så langt resirkulert over 90 millioner tonn med fiskegarn, så langt. De lager ullprodukter av overskudd fra annen ullproduksjon og flip-flops fra gamle bildekk. Utenom disse store tingene henter de også opp råvarer fra ryddeaksjoner rundt omkring i hele verden.

Alt dette er viktig for miljøet, men det mest utrolige de har fått til, er å lage produkter som er i øverste skala av kvalitet og som ingen skulle tro har et slikt opphav. Fjærlette dunjakker, freshe sneakers og flotte herreskjorter. Alt i trendy og flotte farger.

Prisene på disse flotte produktene er heller ikke noe å bli skremt av, en dunjakke koster rundt 2500,- og du får et par joggesko til under tusenlappen.

Så hvordan er interessen så langt?
Aalvik forteller at interessen er veldig bra, men at mange er litt redde på å være de første.
-Nordmenn vil gjerne se at det fungerer før de ønsker å prøve det selv.

Jeg lurte på hva de tenkte rundt mikroplast, da dette automatisk vil være en bismak av det å selge klær.
-Vi og Ecoalf er veldig opptatt av dette, men vi har bestemt oss for at vi ikke kan sitte og vente på at det kommer en løsning i alle ledd. Vi må begynne et sted og vi bidrar med dette. Ecoalf produserer ikke lenger fleece, da dette er en av verstingene, og de forsker på hvordan vi kan redusere utslipp ved vask, derfor føler jeg at vi har ryggen fri, sier Aalvik.

Nå er de på jakt etter de riktige profilene, noen som ønsker å gå med klærne fordi de er fine, men som også bryr seg om budskapet bak.
-Dette skal være mer enn en mulighet til gratis klær, men vi opplever at mange er interessert og vil bidra med sitt, avslutter Alfheim.

Lanseringen la de til festivalen  ”Passion for ocean” den 25 august, også dette for å vise at dette er helt unike plagg med et sterkt budskap.

 

Share:

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

saltlife.no