Strandrydding på Son Spa –  et hotell med hjerte!

Strandrydding på Son Spa – et hotell med hjerte!

I går var det duket for strandrydding i områdene rundt Son Spa, den andre dette året.

Son Spa et foregangshotell når det kommer til miljøhensyn og engasjement. Hotellet er en del av Nordic Choice Hotels og følger med det opp engasjementet denne hotellkjeden allerede har forankret. Med Petter Stordalen i spissen vil miljø og medmenneskelighet være helt naturlig temaer, det daglig tas hensyn til, ved hotellene i denne kjeden.

Allikevel merkes et helt eget engasjement ved Son Spa, her er det store planer både for endring og informasjon, ved at de knytter organisasjoner som jobber med plast enda tettere til seg. Fra høsten av vil de ha tilbud om ryddeaksjoner med seilbåt og foredrag om marin forsøpling, som en del av menyen for kurs og konferansegjestene sine.

Dagens ryddeaksjon var i samarbeid med Kystlotteriet, som stilte med mannskap, sekker, hansker og lodd.

Selvom det er midt i høstferien var det flere familier som stilte opp og det var en fin gjeng som ruslet rundt i ettermiddagssolen. Her ser vi Tone sundby, som jobber ved hotellet, sammen med sine barn 0g venner av dem.

Tone Sundby med barna Hedda og Synne. De hadde med seg søstrene Birgitte og Ingeborg Landmark, på strandrydding.

Det var ikke så mange store ting å finne langs strendene ved hotellet, de er flittig brukt og folk er flinke til å rydde opp etter seg, men det florerte av sigarettfilter, q-tips, isopor og andre mindre gjenstander, som er minst like viktig å få bort fra naturen.

Jannet Mathisen er hotellets “WeCare” ambassadør, som betyr at hun er ansvarlig for de miljøhensyn hotellet tar.
Dette er et initiativ fra Nordic Choice Hotels, og de skriver dette på sine nettsider.

WeCare handler om hvordan vi i vår daglige virksomhet tar vare på mennesker, miljø og lønnsomhet på en og samme gang. Vi mener at vi ikke kan skape lønnsomhet uten å verne om mennesker og miljø. Men, vi vet også at vi ikke kan verne om mennesker og miljø uten å drive lønnsomhet.

I tillegg jobber Mathisen og hotellet for å være en god nabo, og bidrar mye i nærmiljøet. De arrangerer eldrelunsjer for beboerne på eldresenteret og donerer penger til utsatte barn, gjennom Unicef. Hver jul har de det kjente “ensomt juletre” i lobbyen, som alle kan gi en donasjon til.

Etter en vellykket ryddeaksjon, var det pølser til alle, i kveldssola på Son Spa.

-Vi gir oss ikke med dette, det kommer til å komme mange slike arrangementer fremover, sier Mathisen.
-Arrangementer hvor vi virkelig kan få bidra og kjenne at vi gjør en forskjell.

 

 

Share:
saltlife.no